Programvaror och programvaror som molntjänst 2016

Upphandlingen innefattar programvaror och programvaror som molntjänst samt tillhörande tjänster. Utbudet och möjligheten att få en och samma licenspartner för samtliga programvaror gör det lättare att skräddarsy lösningar för just din organisation.

Det nya avtalet kommer att löpa parallellt med nuvarande Programvaror och programvaror som molntjänst 2014 och efter avtalstidens slut ersätta detta.

Om upphandlingen

Upphandlingen omfattar följande programvaruområden:

  • kontorsstöd
  • informationsförsörjning
  • operativsystem
  • säkerhetsprogramvara
  • driftstödprogramvara
  • tillgångshantering (Asset Management)
  • mellanprogramvara (Middleware)
  • databas

Tillhörande tjänster:

  • licenshantering (Software Asset Management)
  • installationstjänster
  • anpassning- och konfigurationstjänster
  • underhållsavtal
  • supportavtal

Våra volymavtal med programvarutillverkarna IBM, Microsoft och Novell ingår vilket ger avsevärt bättre priser. Utöver detta erbjuds även ett stort utbud programvaror från andra aktörer.

Kommuner som använder det kommande ramavtalet har möjlighet att köpa licenser för skolor.

Varför upphandlar vi programvaror och programvaror som molntjänst på nytt?

Skälen är bland annat otydlighet i paragraferna Licenshantering och Underhållsavtal i nuvarande ramavtal. Förfrågningsunderlaget är under bearbetning och dialog förs med befintliga leverantörer på marknaden med ambitionen att upphandla ett ännu bättre ramavtal.

Tidplan för upphandlingen

Annonsering är avslutad och utvärdering pågår. Ramavtalet beräknas vara klart för avrop i december 2017.

Om upphandlingen

  • Status: Pågående
  • Upphandlingsområde: IT-produkter och tjänster

Tipsa en vän

Kontaktperson

Magnus Wallbert

Upphandlare, SKL Kommentus Inköpscentral
Tel:
08 709 59 66
:
SKL Kommentus UC